Min förlossning!

tänkte passa på att berätta om min fötlossning när jag ändå inte har något för mig :)
sammamlat på sjukhus tog de över 31 timmar. snacka om att jag va slut sen!
som dom ja känner vet så gick jag över tiden 6 dagar! kände inga sammandragningar, inga värkar, vattne hade inte gått, ingen slempropp gått till 40+3,
fick värkar på kvällen, kunde inte äta, gick mig igenom värkar varannan minut, vi ringde till förlossningen och dom ville att jag kom in. så då va det bara packa väskan och åka, när ja kom in koppla dom upp mig i maskinen och sådär, kolla mina värkar och hur kraftiga dom va, efter ett tag undersökte dom mig. va öppen runt 1 cm, vänta och vänta men ingenting hände... elina kom dit och gjorde oss sällskap. mina värkar avtog så fick åka hem.. gick en dag hemma, gick promenader och cykla. men hade bara små värkar!
gav upp och tänkte att de blir ingen bbäbis än :( men så fel man kan ha!
när jag vaknade dagen efter hade jag som mensvärk till och från, va ute med syrran och köpte glass och då fick jag mest mensvärk. men jag hade gett upp hoppet! visste att dom skulle avta. så nästan halva den dagen hände det inget..
på kvällen gick slemproppen, så de kändes väl okej, äntligen något posetivt tänkte jag :)
inge mer med det, la mig i sängen och kolla film med syrran som snodde min soffa ett tag för de va lättate om de va något..
vi somnade iaf, jag vakna vid 12 på natten av en värk. den va inte kraftig. somnade om. vakna. somna. vakna. somna osv. vid halv 5 small det till. värkarna gjorde ondare, kom från 10 mins mellanrum till 5-3, låg med värkar till halv 6 då jag gick upp till mamma och prata med henne. vi väckte syrran och klocka värkarna, då va det bara att åka in, syrrans kille skulle precis till örebro så vi fick åka med till karlskoga. när vi väl va där så koppla dom upp mig igen, värkarna blev värre och intensivare!
äntligen tänkte jag! dom undersökte och va öppen nästan 2 cm.. värdelöst!
låg på rummet ett tag, sen va jag uppe och gick, käka, gick, satt, gick. jobbade mig igenom värkar på ungefär tre minuters mellanrum, de va nog de jobbigaste jag vart med om. men min mamma och syster va så otroligt bra stöd...
hade såna otroligt jobbiga värkar, krampade mig igenomdom hängandes över min syster oftast... efter ett par timmar med ett hundratal värkar bad jag om undersökning. men dom tyckte inte de behövdes. dom ärligt vägra, dom försökte tvinga på mig morfin och bada, men jag vägra! efter ett tag kom alex dit, vi sa knappt något till varandra, och de gjorde bara allt värre... bad om undersökning igen och dom vägra, så gick till lidl rätt över vägen och handla cola och tandborste och sånt, hade glömt ta med de så smart som man är ;) alrx drog hem när vi drog t lidl, så jäkla jobbigt, men de fick gå... dom koppla upp mig på maskinen igen, värkarna va starkare! den styrkan på värkar jag hade på morgonen (35) va inget nu, vid 45 börja jag få ont, och på max gjorde de sjukt ont!
undersökningen blev äntligen!!!
öppen nästan 3.... gav verkligen upp hoppet då! blev ledsen och besviken!
vandrade omkring på de där sjukhuset i timmar! hade ont överallt!
fick i mig lite mat tillslut :)
dom ville ge mig morfin och försökte tvinga på mig det. helt sjukt!
mamma ringde yvonne, så hon kom efter ett tag, hade då fått lustgas, den blev min bädtavän!! ;)
sen kom alex oxå...
nekad undersökningar och sånt så jag gav upp, till slut vid 10 något va jag öppen runt 4, dom vägra ta vattnet om jag blev öppen fem. fick ingen hjälp på något sett med något, så vi ringde till karlstad sjukhus och va välkomna dit! då åkte vi till yvonne och hon fixa massa, sen åktr vi, hade värkar varrannan minut. dom gjorde sååå ont! slet och klämde i allt jag fick tag i! så ah! de gjorde ont!
va framme vid 12 på natten. de vill säga ett dygn med värkar!
usch!
när vi väl kom t sjukhuset så koppla dom upp mig direkt!
va öppen nästan 6!! äntligen!!!
fick lustgas en stund så jag slapp värsta smärtan.. efter en stund ville jag duscha och de fick jah! syrran satt runt hörnet och prata med mig. jobbade med mig igenom värkarna!
när jag va klar så gick vi in i rummet. sköterskorna kolla hela tiden och fråga lm vi ville ha något. jobbade mig genom en värk ståendes. så trodde vattnet gick. men blödde bara...
dom fråga snällt om ja ville ha morfin så ja kunde vila in för krystandet. och de tog jag! alla förutom yvonne la sig. jag vakna men va helt borta genom varje värk! yvonnne hjälpte mig med lustgasen, hon tog blött papper i ansiktet, maserade mig och sånt. när jag vakna efter 2 timmar somnade hon.. morfinet hade gått ut och jag hade värre värkae! väckte syrran och vi jobba mig genom värkarna. ficj yvonne att sova i soffa ist för fåtölj. vi hämta mamma, mina värkar kom nästan direkt. jag hade så ont så jag gav upp. bara föll ner på golvet och låg lutad mot sängen! en sköterska luta mig mot hennes famn och hjälpte med lustgas! vet inte hur länge jag låg där. men skulle undersökas, va öppen 10 äntligen och vattnet gick!
då va de igång!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0